Manon Leefland en Irma Kamp

juli 2019

Uiteindelijk toch nog gelukt ! deze hele zomer lang een dubbelexpositie van Manon Leeflang en Irma Kamp: zowel vriendin als schoonzus van elkaar, maar bovenal twee prachtige beeldend kunstenaars.

Manon Leeflang

www.manonleeflang.nl

Manon Leeflang (Enschede 1969) studeerde in Leeuwarden aan de opleiding voor het kunstonderwijs. Kwam in 1999 terug naar haar geboortestreek Twente en vestigde zich uiteindelijk in Losser, het dorp waar zij opgroeide.

Altijd op zoek naar de kern van wat haar als kunstenaar raakt, schildert Manon vaak portretten en figuren van de mensen, dieren en de dingen om haar heen. Haar werk is figuratief, maar heeft ook een abstracte kant. De olieverf -met alle eigenschappen van dien- is net zo belangrijk als het voor de hand liggende onderwerp. Ook de gezichtshoek van waaruit zij haar onderwerp benadert speelt in die abstracte benadering een merkbare rol en is daarbij heel persoonlijk. Haar landschappen zijn reële, naast herinnerde landschappen uit de directe omgeving van Losser en haar tijd in Friesland.

 

 

Irma Kamp

www.irmakamp.info

De olieverfschilderijen van Irma Kamp laten meerdere lagen zien. Het werk heeft een bespiegelende en symbolische waarde en vertoont materie en geest. Kwetsbaarheid, vergankelijkheid en beweging worden vertolkt in onderwerpen die dichtbij zijn, en die raken in hun kleinheid maar ook grootsheid en kracht. Een beweging en ervaring van geschiedenis die zich in een doorlopend proces manifesteert. Rimpelingen en cyclische principes. Op zoek naar een contrast in beweging. Waarbij het materiaal op zichzelf naast vorm een belangrijk stijlmiddel is. Olieverf, lijmen, roest, paneel, doek, staal. Dik versus dun. Dof versus glans. Gelaagdheid versus transparantie. Schurend versus glad.

Door hier mee te spelen, samenhang in contrast te creëren, vertelt ze een veel groter verhaal dan het feitelijke figuratieve beeld dat je ziet. De ervaring van leven in beweging, in al haar contrast en kwetsbaarheid.

Het levert integer werk op. De schilderijen blijven je bij door hun intimiteit en de krachtige manier waarop ze gemaakt zijn, en dringen ook als ze uit het oog verdwenen zijn verder tot je door. Het kijken zet je in beweging, zowel mentaal als emotioneel.